Acceptatietesten

Acceptatietesten

Ondernemingen zijn voor hun onderscheidende en sterke positie op de markt steeds afhankelijker van de kwaliteit van de gebruikte software. Bedrijfsresultaten, kostenbeheersing en klantenbinding worden hierdoor meetbaar sterk beïnvloed. Steeds meer bedrijven ontwikkelen daarom zelf de software die ze voor de eigen unieke organisatie nodig hebben.

Cruciaal in dat proces is het soepel implementeren van de (nieuwe) software en softwaresystemen.


Veel bedrijven testen ongestructureerd waarbij ervaring en gevoel van de medewerkers richtinggevend is. Er is geen of weinig synergie tussen de gebruikers- en de ICT-organisatie. Veel fouten worden pas bij het productioneel maken zichtbaar; de aanpassingen hiervan hebben vaak vele herinvoeringen tot gevolg.


De doorlooptijd van een (ICT) wijziging of het invoeren van software binnen een gebruikersorganisatie duurt lang en is in de praktijk kostbaar. Veel bedrijven onderkennen niet het grote belang van testen en maken daardoor geen gebruik van de mogelijkheden. Er ontbreekt bij veel bedrijven testmethodiek met standaard procedures.


Door op alle afdelingen dezelfde herbruikbare testscripts, instructies en procedures toe te passen, worden de kosten goed in de hand gehouden.


"Als kwaliteit het huis is, dan is testen het fundament"