Organisatie

Organisatie

Een onderdeel van het VOP-model is de 'Organisatie' dat bestaat uit vier segmenten, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn:

  • methode;
  • technieken;
  • aansturing;
  • cultuur.


Methode

Een methode is een vaste, weldoordachte werkwijze om een bepaald doel te bereiken. Wanneer de methodes binnen uw organisatie wordt verbeterd, zal het leiden tot:

  • lagere kostprijs;
  • hogere leverbetrouwbaarheid;
  • kwaliteitsverhoging.


Voorbeelden van methodes zijn:

  • Lean Six Sigma: optimaliseren van uw doorlooptijden / werkstromen;
  • 5S -methode (uit Japan): Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu, Shitsuke;
  • Pareto (80-20% regel van de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto);
  • enzovoort.


Technieken

Technieken zijn de bewerkingen en verrichtingen die nodig zijn om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. In de praktijk zijn de technieken meestal gekoppeld aan de methoden. In de praktijk spreekt men dan ook meestal van methoden en technieken.


Aansturing

Verantwoordelijkheden en bevoegdheden die in de organisatie geborgd dienen te zijn.

Doel is informatie delen en met meer plezier in je werk een optimale en professionele verhouding met jezelf, elkaar en de organisatie krijgen of behouden.


Daarnaast is voor een goede aansturing strategische informatie vereist:

  • Wat wil men doen of wat moet men bereiken?
  • Wie moet aan wie verantwoording afleggen?
  • Wat zijn de sterke en de zwakke punten?
  • Welke sleutelposities zijn er?
  • Wie zijn de sleutelpersonen?


Cultuur

'Het verschil tussen een goede of een slechte organisatiecultuur is de mate waarin onderdelen (bedrijven, sectoren, afdelingen, e.d.) met elkaar samenwerken en communiceren om de doelstellingen te verwezenlijken.'


De volgende gemeenschappelijke cultuurdefinities zijn onderkend:

  • cultuur is iets dat door mensen wordt gedeeld;
  • cultuur wordt gedragen door mensen;
  • cultuur is aangeleerd;
  • cultuur is niet onmiddellijk zichtbaar, noch direct beïnvloedbaar;
  • cultuur heeft een duurzaam stabiel karakter.


Het is niet zo moeilijk een goede van een slechte cultuur te onderscheiden, maar het is vaak wel moeilijk vast te stellen waar dat verschil nu eigenlijk precies op berust. Bovendien gaat het bij organisatiecultuur niet alleen om persoonlijke af- en voorkeuren. Het gaat om effectiviteit en de vraag of de organisatiecultuur passend is voor de eisen die aan de organisatie worden gesteld. In de ene organisatie is nu eenmaal een ‘harde’ cultuur nodig, terwijl in de andere een ‘zachte’ cultuur juist wenselijk is.


Om invloed te kunnen uitoefenen op een organisatiecultuur moet het volgende bekend zijn:

  • de dimensies van de organisatiecultuur;
  • typen organisatieculturen.